Sosyal medya uzmanı Deniz Unay
Web, mobil ve masa üstü cihazlardan erişim olan, hemen hemen her cihazdan oynanabilen bir oyun. Bu oyunların özelliği oyuncuyu bağımlı hale getiriyor. Çünkü, online oynandığı için karşınızda da biri var beraberce bir cepheye gidiliyor ve savaşılıyor. Burada kalabalık bir kitle oluyor bir süre sonra arkadaşlık ilişkileri bu kitle içerisinde gelişiyor ve bu oyunun başına oturan çocuk ortalama 4 saat oynuyor.
Daha önceki versiyonunda oyun içinde bir kütüphane var, karakter bu kütüphaneye giriyor bütün kitaplar raftayken, sadece Kuran-ı Kerim yerde. Hatta başka versiyonunda şöyle bir şey var, bir tuvalete giriliyor, tuvalette bir çerçeve var,ayna çerçevesi bunun kenarında “Allah güzeldir” lafzı var. Bakın İslamafobiye yönelik ince ince sübliminal mesajları veren bir oyun.
O dönemde yani 2016 yılında Gençlik ve Spor Bakanlığı bu işe el koydu, bir site açtı çocuklardan oyun, film, dizi gibi konularda gelen şikayetler toplandı ve yayınlandı. Bu oyunun kara bir lekesi vardır. Oluşan tepkiler karşısında zaman zaman geri adım attılar, oyundaki belli görseller kalktı, özür dilendi, ama bir işe yaradı mı? Hayır çünkü, bu görüntüler fark edilene kadar milyarlarca defa çocukların zihnine işlendi ve alttan alta sübliminal mesaja maruz kalınıldı.
BU İŞLERİ KİM YAPIYOR?
Bunu yapanlar yılda 7,5 milyar dolar ciro yapan dev bir şirket, aynı zamanda 43 milyar dolarlık ABD oyun endüstrisinin en başında gelen firmalardan biri, bu firmanın ayrıca silah tüccarlarıyla olan ortaklıkları var. Asıl meseledeki gözden kaçan nokta tam olarak budur.
KARANLIK BİR GELECEK İNŞA EDİLİYOR
Bu yapılanlar bir günlük ürünü değil, bir toplumu önce çocuklarla, gençlerle, kadınlarla savaşa teslim olmaya hazırlama denemeleridir yani uzun bir süre planlanmış bir şeydir. İnsanlar ilk gördükleri şeyi yadırgadıklarında tepki verirler. Ama aynı görüntüyü insana defalarca gösterirseniz artık o görüntü insan beyninde normalleşmeye başlar. Örneğin, bundan 40 yıl önce sokakta pembe saçlı bir kadın görsek çok şaşırırdık, bütün toplumun tepkisini çekerdi. Bugün kadınlar saçlarını rengarenk yapıyor ama kimse şaşırmıyor o görüntüler beyinlere diziler, filmler ve oyunlarla işlendi ve normalleşti.
NORMALLEŞEN ÇARPIKLIKLAR
ABD Körfez Savaşı sırasında Irak’a gireceği zaman şöyle yaptı, Irak’ta 24 saat yayın yapan ve sadece Kur’an-ı Kerim dinletisi yapan bir radyo kanalını kullanarak, okunan Kur’an-ı Kerim sesinin altında bazı frekanslarda sinyaller verdi. Bu sinyaller, “Biz teslim olmalıyız, ABD haklı, kabulleniyoruz” şeklinde teslimiyet içeren sinyallerdi ve zamanla insanların beynine işlendi. Tam olarak duymadığı bir sinyal sübliminal olarak medya üzerinden geldi ve bu kanıtsandı sonuçta ABD tepki görmeden işi bitirdi. Bugün bir silah tüccarı para kazanması için savaş gerekiyor, bunlardan nemalanıyor bunun için toplum hazırlanmalı.
Algı oyununa karşı çözüm nedir?
Bu oyunu oynamazsak yeni sürümlerini kurmazsak çocuklar ve gençleri uyarırsak, medya daha fazla dikkat çekerse ya oynanmayacak ya da yasal yaptırımlar gelecek ki ben bu yasal yaptırımların gelmesini çok önemsiyorum. Bu tarz oyunlar çok sayıda kullanıcısı olduğu için yeni bir ajan rolünü üstlenmiş olarak görünüyor. Uyanık olmalıyız, şunu artık görmeliyiz ki, “Ya bize operasyon yapılıyor 500 milyon oyuncusu var” demek yerine karşı atağı geçmemiz gerekiyor. Cephedeki başarıları psikolojik olarakta karşı atak yaparak karşı algı operasyonu yapmalıyız. Öncelikle sosyal medyada güçlü olmalıyız. Dünyada internet kullanıcıların %90 sosyal medyada, sosyal medya her şeyi etkiliyor eğitimi, sağlığı, turizmi, bir yere yapacağınız seyahati, kuşkusuz her şeyi artık etkiler hale geldi. Sokaktaki insanımız bazı konuları anlamıyor ve tepki gösteriyorken kalkıp Avustralya daki bir yabancıyı ikna edemeyiz. Ülkemizi çok iyi savunmalıyız. Oyun sektörü Hollywood film sektörünü geçti, bizimde bu sektörden pay almamız gerekiyor, oyun geliştirip gerekli donanıma sahip stüdyo kurmalıyız ve kuracaklara destek vermeliyiz. Tercih edilebilir kendi lehimize insanlık lehine çocukların ve gençlerin doğru gelişimi lehine çalışmalar yapmalıyız.
OYUNLARDAKİ ALGI NEDİR?
Bu oyunda yapılan algı operasyonunun temelinde bir terör örgütünü meşrulaştırma çabasıdır. Burada YPG’li Farah Karim isimli kadın kahraman olarak gösteriliyor, gerçek bir YPG’li kadın teröristten ilham alındığı söyleniliyor “adı duyulmamış kahraman” gibi sunuluyor. Ayrıca YPG’li teröristleri ABD, Fransız ve İngiliz askerlerle beraber hareket eden direnişçi, kahraman olarak gösteriyor. Bir oyunda kimden taraf olursunuz? Tabii ki dost kuvvetten yana olursunuz kahraman, güçlü, haklı olduğunu düşündüğünüz taraftan olursunuz. Diğer taraftan yana olmayı psikolojik bir sorun gibi gösterirler yani sizi tercih yapmaya hatta kendilerinin sunduğu tercihi yapmaya zorlarlar. Ayrıca oyunda Rus askerler sivil ve çocuk katliamı yapıyor gibi gösteriliyor. Oyunun senaryosunda, Amerikan ve YPG’li teröristler DAEŞ ile mücadele ediyor havası veriliyor. Buna yönelik görseller sürekli çocukların, gençlerin beynine işleniyor. Bakınız, Suriye’de 8,5 yıldır bitmeyen bir savaş var belki de 10 yıl sonrası için dünyayı adım adım bir şeye hazırlıyorlar.
SAVAŞLARIN GÖRÜNMEYEN YÜZÜ
Savaşların çıkma amacı enerji kaynakları gibi düşünülür fakat asıl amaç silah satmaktır. Bunun dışında tehlikeli bir amaç daha var, demografik yapıyı bozmak. Bakınız, Irak’ta bir demograf yapı vardı toplumun genel bir inanışı, kültürü, ahlakı, sanatı, eğitimi, tarihi vardı ne oldu? İşgal sonrası hepsi çöktü. Bugün 8,5 yıldır Suriye’de aynı şey yapılıyor. Milyonlarca insan başka ülkeye gitti ve gittikleri yerinde demografik yapısını bozmaya başladılar.
Bu duruma karşı kayıtsız kalınamaz önceden 25. kare vardı artık sübliminal mesajlardan ziyade her şey göz önünde algı operasyonlarıyla yapılıyor.
OYUN ENGELLENEBİLİR Mİ?
Evet, daha önce de olduğu gibi, oyunu şikayet edince bu oyun engellenebilir ama sadece Türkiye’de. Peki, dünyanın geri kalanında ne olacak bunun için çok çalışmalıyız. Change.org’da yapılan ve çok önemsediğimiz kampanyalar var ve bu kampanyalara tüm halkımızdan destek bekliyoruz. Tehlikeliyi görenler ve İstanbul internet kalecileri odası başkanı Ümit Büyük bu oyunlar hakkında bir kampanya başlattı. Bizim özellikle istediğimiz bir şey bu çünkü, İstanbul’da binlerce genç ve çocuk internet kafelerde bu oyunu oynuyorlar.