DEMET İLCE / MUHABİR

Yeni bir çalışma, Peru'nun güneyindeki antik kaya oymalarının, halüsinojenik uyuşturucu kullanan insanlar tarafından yapılmış olabileceğini öne sürüyor.

Oymalar muhtemelen dansçıları tasvir ediyor ve Majes Nehri vadisindeki Toro Muerto'nun kuru vadisindeki 2.000'den fazla kayanın üzerinde yer alıyor. Yaşlarının 1.400 ila 2.100 arasında olduğu düşünülüyor. Arkeologlar, birçoğunun MÖ 100 ile MS 600 yılları arasında, aynı adı taşıyan çölde ünlü jeoglifleri yapan güney Peru'nun Nasca kültüründen etkilenen Siguas halkı tarafından oyulduğunu düşünüyor.

Ancak kaya oymalarındaki dalgalı çizgiler, 1970'lerde Kolombiya, Brezilya ve Ekvador'daki Amazon yağmur ormanlarında yaşayan Tucano halkının yaptığı sanat eserleriyle de çarpıcı biçimde benzerlik gösteriyor. Bu durumlarda, Tucano sanatlarını Banisteriopsis caapi asmasından yapılan bir içecek olan halüsinojen ayahuasca'yı yutmanın neden olduğu vizyoner hallerde yaptı. Cambridge Archaeological Journal'da 3 Nisan'da yayınlanan yeni araştırmaya göre, bu benzerlikler Peru'daki kaya oymalarının da benzer vizyonlardan etkilenmiş olabileceğini gösteriyor.

Ordu Tanıtım Günleri’nde ilginç pankartlar: ’Aurdan gidili’ Ordu Tanıtım Günleri’nde ilginç pankartlar: ’Aurdan gidili’

Araştırmanın ortak yazarı, Polonya'daki Adam Mickiewicz Üniversitesi'nden arkeolog Andrzej Rozwadowski, ilk araştırmacıların çoğunun Toro Muerto'daki oymaları tanımlamak için Latin Amerika'da "dansçılar" anlamına gelen "danzantes" terimini kullandığını açıkladı. “Figürlerin dans ettiği kesin olarak tespit edilmedi, ancak çoğu öyle görünüyordu” dedi.

Araştırmayı üniversiteden arkeolog Wołoszyn Janusz ile birlikte yürüten Rozwadowski, oymaların çoğunun "dinamik pozlarla karakterize edildiğini, bazılarının dizlerinin bükülmüş, diğerlerinin bacaklarının düz fakat geniş bir şekilde yayıldığını, bu da harekete işaret ettiğini" söyledi. Araştırma, Janusz ve Toro Muerto Arkeoloji Projesi direktörü Liz Gonzales Ruiz liderliğindeki Polonya-Perulu bir ekip tarafından gerçekleştirildi.

Kayaların çoğu, paralel bir dünyayı, ölümden sonraki yaşamı veya kozmosu temsil edebilecek geometrik desen bantlarının yanı sıra dans ediyormuş gibi görünen figürlerle oyulmuştur.

Çalışma ayrıca, dans figürleri boyunca bantlar halinde tasvir edilen dalgalı çizgiler ve dairelerden oluşan geometrik desenlerin, 1970'lerde yapılan Tucano sanatında görüldüğü gibi paralel bir dünyayı, evreni veya ölümden sonraki yaşamı temsil edebileceğini öne sürüyor. Dikkate değer bir durumda, Toro Muerto'daki oymalardan biri, ayahuasca vizyonlarından sahneleri tasvir eden bir dizi 20. yüzyıl Tucano çizimine dikkat çekici derecede benziyor.

Muhabir: Demet İlce