Sinemada söz konusu gişe olunca denklemler zamana göre değişiyor. Dün ile yarın arasında çok şey fark ediyor. Sadece sektör ile alakalı gelişmeler değil, politik mevzular bile gişeyi etkileyebiliyor. Son dönemde enteresan şekilde örnekler yaşıyoruz.
Gişemizin en verimli isimlerinden olan Cem Yılmaz’ın son filmi vizyona girdi ve gişede kelimenin tam manasıyla ‘çakıldı’. Düşünün ki bir Cem Yılmaz filmi 700 bin izleniyor. Tam olarak gişeye hitap etmeyen Hokkabaz ve Her Şey Çok Güzel Olacak filmleri bile çok daha fazla izlenmişti. Ki, Karakomik Filmler daha izlenesi bir ürün.
Ne oldu? Cem Yılmaz’ın son dönemdeki belirgin politik tavrı sonrası izleyici tepki mi koydu? Mümkün. Karakomik Filmler, Gora ya da Yahşi Batı gibi seyirlik bir iş değil tam olarak. Filmin ilk kısmında Hokkabaz’ı, ikinci kısmında da Gora’yı izliyor gibiyiz. Ancak gişedeki karşılığı ikisinin karşımı olmuyor.
Ve Recep İvedik de vizyona girdi. Tam 1.500 salonda. Bu, Türkiye’deki bütün salonların 5’te 2’sine tekabül ediyor. Bugüne kadar hiçbir Recep İvedik filmi bu kadar salon görmedi. Bir önceki İvedik 1.400 salonda gösterime girmişti. İlk 3 gün gişesi ise 1 milyon 600 bini geçmişti. Sonunda da 7.5 milyona yakın izlendi ve rekor kırdı. Oysa Recep İvedik 6 ilk 3 günde 1 milyon barajını zorlukla geçti. Yani film 5 milyonu geçebilir ama rekor kıramaz.
Önceki Recep İvedik filmlerine de bir göz atalım…
İlk Recep İvedik 2008’de 230 salonda vizyona girdi. 3 günde 791 bin kişi izledi. Toplamda da 4 milyon 300 bin gişe yaptı. O dönem için dudak uçuklatan bir miktardı bu.
İkinci Recep İvedik 2009’da 750 gösterime girdi. 3 günde de 1 milyon 200 bin bilet sattı. Toplam gişesi 4 milyon 333 bin oldu.
Üçüncü Recep İvedik’in vizyon tarihi 2010 idi. 708 salonda açılış yaptı ve 3 günde 1 milyon 150 gişe yaptı. Toplamı da 3 milyon 300 bin olabildi. Acaba efsane bitiyor mu, dendi.
2014’te serinin 4. filmi 865 salonda vizyona girdi. İlk 3 gün 1 milyon 641 bin, toplamda da 7 milyon 368 bin gişe yaptı.
2017’de 5. İvedik filminin nasıl bir tablo sergilediğini yukarıda dile getirdik.
Bütün bu tabloya bakınca 6. İvedik filminin ciddi bir ivme kaybettiği aşikar. Giderek kan kaybedecek ve tahminen Şahan Gökbakar’a hayal kırıklığı yaşatacak.
Mahsun Kırmızıgül’ün Vezir Parmağı filmi de benzer şekilde gişede umduğunu bulamamıştı. Önceki filmleri 3-4 milyon barajında dolaşan Kırmızıgül’ün filmi 600 bin sınırını zor geçmişti.
Bütün bu isimlerin ortak özelliği nedir? Son dönemdeki politik tavırları… Vezir Parmağı’nın tahkir edici Osmanlı yaklaşımı eleştirildi ve halk tepki gösterdi. Cem Yılmaz ve Şahan Gökbakar son 1 yılda ciddi şekilde politik tarafgirlik ortaya koydu. Ve gişede malum sonuç ortaya çıktı.
Gişe izleyicisinin politik tavrı sevmediğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Zira Yılmaz ile Gökbakar’ın açıkça destek verdiği siyasilerin seçmeninin gişedeki durumu etkileyememesi de enteresan. Hiçbir net siyasi duruş sahibi gişede sonuca ulaşamıyor. Bunu son dönemde net şekilde anlamış olmalıyız.
Peki, bir sanatçının politik duruşu olamaz mı? Elbette olur. Zannımca buradaki nüans; tavır. Açık tarafgirlik izleyiciyi irrite ediyor.